Алгоритм дій керівника закладу освіти в умовах карантину


Алгоритм дій керівника закладу освіти в умовах карантину

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» ,  постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2020 р. № 215 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211», листа Міністерства освіти і науки України від 11 березня 2020 року № 1/9-154 та листа МОН, ЦК Профспілки працівників освіти і науки № 1/9-162, № 02-5/202 від 17.03.20 року з 12 березня по 3 квітня 2020 року для всіх закладів освіти, незалежно від типу та форми власності, запроваджується карантин. Карантин – це адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання розповсюдженню особливо небезпечних інфекційних хвороб.   
Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти ( ст. 26 Закону України «Про освіту»),отже він повинен забезпечити роботу працівників і відповідно навчання учнів. Оскільки листи МОН мають лише рекомендаційний характер (ст.9 Закону України «Про освіту»), дирекція школи має право самостійно вирішувати, чи дотримуватися цих рекомендацій. Якщо керівник вирішує переводити своїх учителів на дистанційну роботу достатньо відповідного наказу «Про роботу закладу освіти у період карантину». У цьому наказі необхідно встановити режим роботи працівників у період карантину та запровадити гнучкий графік роботи працівників. Необхідно, зокрема, посилити охоронний режим закладів, а також передбачити інші особливості роботи закладу , які варто встановити на цей період.Відповідний наказ має бути оприлюднений на сайті кожного закладу освіти та доведений до відома всім працівникам цього закладу (зразок наказу - додаток № 1).
У період карантину педагоги мають виконувати індивідуальний план самоосвіти і, якщо це передбачить керівник закладу освіти, за результатами виконання цього плану можлива звітність. При цьому працівники саморегулюють свій робочий час, зокрема початок та закінчення робочого дня. Форми звітності встановлюються керівником у кожному закладі освіти індивідуально. Саме керівник закладу визначає форму обліку робочого часу працівників.
Робота працівників
На час карантину частина працівників оформляє відпустки без збереження заробітної плати. Але керівник не має права змушувати всіх працівників брати відпустки — щорічні чи за власний рахунок. За такі неправомірні дії керівник понесе відповідальність: адміністративну — до 1700 грн (ст. 41 КпАП)  або кримінальну (ст. 172 Кримінального кодексу). Натомість правомірними варіантами є дистанційна робота чи простій. Дистанційна робота законодавством не передбачена, а врегульована лише надомна робота (Положення про умови праці надомників, затв. постановою Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 29.09.1981 № 275/17-99). Однак надомна праця у цьому випадку не підходить, і запровадити її за один-два дні неможливо: треба створити комісію, щоб обстежити житлово-побутові умови працівників. Коли Уряд рекомендує за можливості обмежити контакти, недоречно, щоб комісія ходила по домівках працівників. Отже, керівник має право запровадити дистанційну роботу, забезпечити часткове переведення працівників закладів та установ освіти і науки, а також інших підпорядкованих організацій на роботу в гнучкому та/або дистанційному режимі, відтермінувати проведення засідань, нарад та інших колективних заходів до стабілізації ситуації, за потреби забезпечувати їх проведення в онлайн режимі. Питання режиму роботи, тривалості робочого часу і відпочинку, умови і охорони праці регулюють, зокрема в колективному договорі (ст. 13 КЗпП)
Як запровадити дистанційну роботу
1.     Визначте працівників, що зможуть працювати дистанційно. Організуйте віддалену роботу через інтернет. За допомогою технологій VPN-з’єднання чи TeamViewer працівники зможуть підключатися до свого робочого комп’ютера і працювати з дому. Залучіть технічних фахівців, системного адміністратора — налаштувати віддалений доступ нині зовсім не складно. Підготуйте наказ про дистанційну роботу для тих працівників, що можуть працювати в такому режимі. Табелювання — як звичайна робота. Оплата — як за звичайний робочий день. Для працівників, які не можуть працювати дистанційно, оголосіть простій. Оплата простою залежить від причини, яка його викликала. Варто також звернути увагу, що згідно зі ст. 113 КЗпП, для працівників, які відбувають у простій мають бути забезпечені певні гарантії щодо оплати праці, але не звичайні 2/3, оскільки ця ситуація пов’язана з небезпечністю для життя чи здоров’я працівників, тому відповідно за працівником зберігається середній заробіток за час простою, розмір якої визначається згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати».
2.      Щодо гнучкого режиму роботи, то він не визначає чіткого приходу або виходу з робочого місця, тобто на роботу. Він використовує норму в межах тижня, тобто працівник сам визначає кількість робочих годин певного дня тижня, але таким чином, щоб не більше і не менше ніж 40 годин на тиждень. В умовах неповного робочого часу неможливо запровадити гнучкий режим робочого часу. Варто також звернути увагу, що наказ Мінсоцполітики про запровадження гнучкого робочого часу №359 не зареєстрований у Мін'юсті, це просто рекомендації.
3.     Не можна звільняти працівника під час карантину. У разі незаконного звільнення працівники можуть звертатися на 102 або писати заяву в поліцію за статтею 172 ККУ "Грубе порушення законодавства про працю". Ця стаття передбачає покарання у вигляді: штрафу від 2000 до 3000 н.м.д.г. (34 000 - 51 000 гривень); або позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, або виправних робіт на строк до двох років. Стаття 173 ККУ "Грубе порушення угоди про працю". Умова карантину - це умова, яка не пов’язана з так званими виробничими заходами роботодавця і відповідно не потребує складання будь-яких актів у зв’язку з потребою ввести простій. Як і не потребує персонального, окремого, письмового повідомлення працівникам про введення простою у закладі освіти. Згідно зі ст. 34 КЗпП, простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. Безпосередньо саме поняття та перелік таких технічних, організаційних умов, необхідних для виконання робіт, чинне законодавство не містить.
4.     Перевірка присутності педагогічних працівників у закладах освіти в сьогоднішніх умовах є неправомірною. Постанова Кабінету Міністрів №211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» та наказ МОН №406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу COVID-19» надають керівникам закладів освіти підстави не вимагати присутності на робочих місцях педагогічних працівників.
5.     Батькам малолітніх дітей у період оголошення карантину, за умови якщо дитина в період карантину захворіла, повинно бути надано листок непрацездатності для подальшої його оплати у звичайному порядку. Це регламентує стаття 22 Закону №1105.
6.     Отже, остаточні кроки щодо робочого часу з працівниками в умовах дії карантину необхідно насамперед прописувати трудовими договорами або, можливо, вносити доповнення до колективного договору, або визначати окремими наказами по закладу освіти.
Організація навчання дітей
Перед педагогами постає непросте завдання – як організувати продуктивний освітній процес дистанційно. Окрім офіційних рекомендацій від міністерства, є просте розуміння – навчальні плани, яких потрібно дотримуватися, а до кінця навчального року лишилось не так багато часу. Положення про дистанційне навчання, затверджене наказом МОН від 25.04.2013 № 466 застаріло і не відповідає Законам України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту” та сучасним інформаційно-комунікаційним технологіям. Тому, керівник зобов’язаний мудро і виважено спрацювати у цій ситуації, організувавши роботу педагогів таким чином, щоб не порушувати чинне законодавство і забезпечити освітній процес. Він може запропонувати педагогам розробити індивідуальні плани роботи на період карантину, які будуть підтвердженням їхньої діяльності  за цей період (орієнтовний індивідуальний план роботи  вчителя - додаток №2).
 Сьогодні існує багато засобів комунікації, за допомогою яких педагог може налагодити дистанційне навчання не виходячи з дому, обираючи форму проведення занять, чи це будуть скайп-дзвінки, Viber, WhatsApp  чи перевірка домашніх завдань за допомогою електронної пошти, робота з електронним щоденником і т.і.  Слідкувати за всім цим повинен керівник закладу освіти, який відповідає за весь освітній процес. Як це зможе зробити директор закладу? Найпростіше керівнику перевірити виконання через налагодження такої роботи на сайті закладу, або створивши шкільну спільноту на Viber, Telegram чи інших месенджерах, приєднавши себе до такого спілкування. Сервіси Office 365 надають можливість організації співпраці учнів у малих групах та повсюдної комунікації. Для контролю й перевірки знань онлайн зручною є система ClassTime. Це безкоштовний тестовий сервіс, де вчитель може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Тут теж можна надати доступ учням та навіть організовувати контрольні. Можна організувати дистанційну роботу зі “Smart-кейсом учителя” (https://osvita.cv.ua/yak-organizuvaty-dystantsijnu-robotu-zi-smart-kejsom-uchytelya-vid-rozumnykiv/).
Хоча б раз у тиждень влаштуйте загальну розмову з учнями через пряму трансляцію. Це допоможе дітям не втрачати зв'язок зі школою та мотивуватиме до виконання завдань.
Буває, що не усі учні мають доступ до інтернету. У такому випадку можна проявити креативність. Для початку треба забезпечити учнів паперовими роздатковими матеріалами. Тоді у телефонному режимі домовитись, коли учень повинен здати виконані завдання. Біля школи на вулиці можна встановити поштову скриньку та вкидати туди в зазначений час файли з роботами. Через домовлений час учні забирають перевірені файли з поясненням вчителя.
Як потрібно і чи потрібно взагалі обліковувати проведені заняття, самостійну роботу учнів? На допомогу приходить класний журнал, нічого нового. Учителю варто заносити в нього всі проведені уроки, їх кількість може бути менша від запланованої, для дистанційної форми навчання це нормально, бо більшість матеріалу учні можуть опрацьовувати самостійно, а інтенсивність уроків може бути вищою за шкільну. Звичайно, поки вчитель вдома, то таким журналом служить зошит, записи з якого повинні бути перенесені у класний журнал тоді, коли педагог повернеться на робоче місце.
Для дітей дошкільного віку розроблені відповідні ресурси, за допомогою яких батьки мають можливість займатися з малюками: 
Для молодших школярів:
Для учнів 5-11 класів:
онлайн-платформа– GIOS
Для підготовки до ЗНО:
EdEra: ed-era.com
ILearn (Освіторія): ilearn.org.ua
Prometheus: prometheus.org.ua
BeSmart: besmart.study
Для вчителя також корисними можуть стати:
-інструменти цифрового навчання (https://miyklas.com.ua/,www.edmodo.com);
- Google-сервіси (Classroom);
- cистеми дистанційного навчання A-Tutor, e-Front, Moodle тощо;
Для організації навчання можна використати програмне та навчально-методичне забезпечення, розміщене на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України (доступно за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi), електронні підручники (https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/pidruchniki/elektronni-pidruchniki)


 Інформацію підготувала Палько Тетяна, доцент кафедри педагогіки та психології ЗІППО за матеріалами:
https://24tv.ua/education/yak_organizuvati_distantsiyne_navchannya_shkolyariv__pokrokova_instruktsiya_n1296885
  Додаток №1 
НАКАЗ
Про роботу ……..(заклад освіти)_
у період карантину
У зв’язку із запровадженням загальнонаціонального карантину з 12 березня по 3 квітня 2020 року, терміни якого можуть змінитись залежно від епідеміологічної ситуації в Україні, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» (із змінами), наказу Міністерства освіти і науки України від 16.03.2020р. №406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню корона вірусу COVID-19», спільного листа Міністерства освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України, протокольного рішення позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від ……. 2020 року № …, розпорядження голови ……… від ……. № ….. «Про призупинення освітнього процесу в закладах ………….», розпорядження голови ……………….обласної державної адміністрації від………., відповідно до рішення педагогічної ради закладу від …….. протокол №… з метою своєчасного вжиття та проведення профілактичних і протиепідемічних заходів
НАКАЗУЮ:
1.     Скасувати або максимально перевести в режим телефонних або відеоконференцій усі нарадчі заходи та засідання колегіальних і дорадчих органів …(заклад освіти) за винятком особливих випадків.
2.     Тимчасово, на період карантину, запровадженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211, зупинити проведення особистих прийомів керівником.

3.     Відтермінувати проведення атестації працівників закладу освіти та проведення засідання атестаційної комісії І рівня ……(заклад освіти).
4.     Забезпечити режим підвищеної готовності до проведення навчань для здобувачів освіти та працівників діям у надзвичайних ситуаціях відповідно до підпункту 2 пункту 13 Положення про функціональну підсистему навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів діям у надзвичайних ситуаціях (з питань безпеки життєдіяльності) єдиної державної системи цивільного захисту, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21 листопада 2016 року №1400, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14 грудня 2016 року за № 1623/29752.
5.     Припинити відрядження працівників …(заклад освіти), окрім випадків нагальної необхідності та за попереднім погодженням з управлінням освіти ……
6.     Листування із засновником та органами управління освіти здійснювати шляхом використання системи електронної взаємодії органів виконавчої влади або шляхом надсилання сканованих копій листів на електронну адресу закладу.
7.     Проводити в закладі профілактичні та дезінфекційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19.
8.     Запровадити гнучкий (дистанційний) режим роботи працівників …(заклад освіти)  відповідно до Методичних рекомендацій щодо встановлення гнучкого режиму робочого часу, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 04 жовтня 2006 року № 359.
9.     Затвердити індивідуальні плани роботи педагогічних працівників …(заклад освіти) на період карантину.
10.            Забезпечити виконання освітньої програми …(заклад освіти) на 2019-
 2020н.р., зокрема шляхом:
1.     Організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання, що не передбачає відвідування закладів освіти її здобувачами відповідно до ……..
2.     Ущільнення графіку освітнього процесу, а також виконання працівниками закладів освіти іншої роботи (організаційно- педагогічної, методичної, наукової тощо)
11.            Педагогічним працівникам …(заклад освіти):
1.     Забезпечити виконання індивідуальних планів роботи на період карантину, виконувати іншу роботу (організаційно-педагогічну, методичну, наукову тощо) у рамках індивідуальних самоосвітніх планів із подальшим звітуванням про роботу вчителя у період гнучкого режиму діяльності.
2.     Дотримуватися заборони на проведення освітніх, культурних, спортивних,інших масових заходів та відвідування закладів освіти її здобувачами.
3.     Систематично проводити інформування здобувачів освіти та батьків щодо заходів профілактики, проявів хвороби та дій у випадку захворювання.
12.           Технічний персонал закладу переводиться в гнучкий режим чергування, з метою забезпечення життєдіяльності закладу:
1.     Проведення комплексу робіт для підтримання функціонування інженерних споруд, мереж, комунікацій, а також необхідного температурного режиму в закладі освіти.
2.     Виконання рішень Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій та тимчасової …………обласної протиепідемічної комісії.
13.           Відповідальність за виконання даного наказу залишаю за собою.




Директор …(заклад освіти)  ………….

  Додаток №2

Індивідуальний план роботи  вчителя ………під час карантину
  (12.03.2020 – 03.04.2020)

з/п
Дата
Зміст роботи
Час роботи
Використання ресурсів передачі інформації

1
12.03.2020
1. Розробка  завдань для учнів  на період карантину (перші 7 днів)
2. Розміщення на  сайті закладу завдань для учнів  на період карантину на тиждень через сервіси Office 365
3.Робота над самоосвітою: робота з інформацією; вивчення перспективного педагогічного досвіду.
4.Онлайн консультація для батьків.
08.00 - 11.00

11.00 - 12.00

13.00 - 17.00

18.00 - 19.00
Сайт закладу, Viber, месенджер, у телефонному режимі

2
13.03.2020
1. Робота з шкільною документацією.
2. Робота над самоосвітою: опрацювання законодавчих та нормативно-правових документів з питань освіти.
3. Перевірка завдань, виконаних учнями.
4. Онлайн консультація для батьків дітей

08.00 - 10.00
10.00 - 12.00

13.00 - 17.00
18.00 - 19.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
3
16.03.2020
1. Ознайомлення з новинками педагогічної літератури.
2. Підготовка та запис відео уроку для учнів.
3. Робота над самоосвітою: вивчення нових наукових ідей, найактуальніших педагогічних проблем ( у відповідності до науково-методичної проблеми закладу)
5. Індивідуальні консультації для учнів в онлайн – режимі.
8.00 - 10.00

10.00 -12.00

13.00 - 17.00

18.00 - 19.00


Viber, месенджер, у телефонному режимі
4
17.03.2020
1. Робота з методичною літературою.
2. Розміщення на  сайті закладу відео уроку для учнів.
3. Модифікація навчального плану.
4. Робота над індивідуальною психолого-педагогічною проблемою, докурсовим та післякурсовим завданням в ІППО.
4. Дистанційна онлайн - консультація .

08.00 - 10.00
10.00 - 11.00

11.00 - 12.00
13.00 - 17.00

18.00 - 19.00
Сайт закладу, Viber, месенджер, у телефонному режимі
5
18.03.2020
1 Виготовлення індивідуальних завдань .
2. Відстеження процесу, поточних, проміжних результатів досягнень учнів.
 3. Індивідуальні консультації для в онлайн – режимі
4. Участь у національному вебінарі МОН з питань підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗЗСО

08.00 - 11.00
11.00 - 12.00

13.00 - 17.00

17.00 - 20.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
6
19.03.2020
1. Розробка педагогічних порад та пам' яток батькам.
2. Участь у вебінарі заступниці Міністра освіти і науки Любомири Мандзій про організацію роботи педагогів у період карантину.
2 Індивідуальні консультації для учнів в онлайн – режимі

9.00 - 10.30

14.00 - 15.00

15.00 - 17.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
7
20.03.2020
1. Вивчення літератури з педагогічної проблеми, ППД.
2. Розробка  завдань для учнів  на період карантину (другий тиждень)

8.00 - 12.00
13.00 - 17.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
8
23.03.2020
1. Огляд літератури і педагогічної преси.
2. Розміщення на  сайті закладу завдань для учнів  на період карантину на тиждень через сервіси Office 365.
3. Перевірка завдань, виконаних учнями.
08.00 - 10.00
10.00 - 12.00

13.00 - 17.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
9
24.03.2020
1.Добірка дидактичного матеріалу для дітей з до уроків.
2.Опрацювання додаткової науково-популярної літератури для  учнів.
3. Індивідуальні консультації для учнів в онлайн – режимі.
08.00 - 12.00

13.00 - 15.00

15.00 - 17.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі



10
25.03.2020
1. Підготовка до онлайн – консультацій в умовах навчання в дистанційній формі.
2. Підготовка до розміщення на сайті закладу творчих завдань для учнів.
3. Модифікація навчального плану.
4. Онлайн консультація для батьків дітей

08.00 - 10.00

10.00 - 12.00

13.00 - 17.00
18.00 - 19.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
11
26.03.2020
1.Розміщення на сайті закладу творчих завдань для учнів (з прикладами створення учнівських проектів).
2. Комплексне вивчення питань соціології, психології, дидактики, теорії виховання, наукових основ викладання навчальних предметів та поєднання науково-теоретичної підготовки з оволодінням уміннями та навичками, необхідними в педагогічній діяльності.
3. Індивідуальні консультації для учнів в онлайн – режимі.

08.00 - 10.00


10.00 -12.00




13.00 - 17.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
12
27.03.2020
1. Робота з шкільною документацією.
2. Робота над самоосвітою: опрацювання законодавчих та нормативно-правових документів з питань освіти.
3. Розробка  завдань для учнів  на період карантину (третій тиждень).
08.00 - 09.00
09.00 - 12.00

13.00 - 17.00


Viber, месенджер, у телефонному режимі



13
30.03.2020
1. Огляд літератури і педагогічної преси.
2. Розміщення на  сайті закладу завдань для учнів  на період карантину на тиждень через сервіси Office 365
3. Розробка дидактичного матеріалу для роботи  в класі з дітьми.
08.00 - 10.00
10.00 - 12.00


13.00 - 17.00
Viber, месенджер, у телефонному режимі
14
31.03.2020
1.Опрацювання додаткової науково-популярної літератури для підвищення теоретичного та наукового рівня.
2. Робота зі шкільною документацією.
08.00 - 12.00


13.00- 17.00

Viber, месенджер, у телефонному режим
15
01.04.2020
1. Підготовка дидактичних матеріалів для учнів.
2. Індивідуальні консультації для учнів в онлайн – режимі.
3. Перевірка завдань, виконаних учнями.
08.00 - 10.00
10.00 - 12.00

13.00 - 17.00

Viber, месенджер, у телефонному режимі
16
02.04.2020
1. Робота з методичною літературою.
2.Дистанційні онлайн – заняття. 
3.Індивідуальні консультації для учнів в он-лайн – режимі.
4. Онлайн консультація для батьків дітей
08.00 - 09.00
09.00 - 12.00

13.00 - 17.00
18.00 - 19.00

Viber, месенджер, у телефонному режимі
17
03.04.2020
1. Перевірка творчих завдань учнів (учнівські проекти).
2.Рефлексивна оцінка процесу і результатів
08.00 - 12.00

13.00 -17.00

Viber, месенджер, у телефонному режимі



Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Мої презентації

ПАНІКА у період пандемії. Як уникнути негативних наслідків